Monday, November 2, 2009

Langt om Tine Elise

Mit kæreste eje, da jeg var lille, var barbierne Malene og Matilde og deres univers. Det interesserede mig ikke, hvordan de boede, men (selvfølgelig;) hvordan de gik klædt. Det var skønt at få lov at drømme sig væk i denne lille, pink verden.
Efterhånden som jeg blev ældre, blev det vigtigere for mig, hvordan jeg selv gik klædt, en altoverskyggende og evig interesse for moden ude i den virkelig verden blomstrede op; i fremtiden, i dag, og som den var engang. En systematisk, mangeårig og voksende samling af modemagasiner, som snart fortjener eget arkiv, er et af eksemplerne herpå. For et par år siden flyttede jeg til København - tæt på kunstferniseringer, designudstillinger, modeuge, streetfashion og vintagebutikker, et spændende faktum, som ikke gjorde interessen for mode mindre - tværtimod. Snart gjorde også modeblogs, ligesom for så mange andre piger, sit indtog i min hverdag, og en stor lyst til selv at blogge meldte sig.
Min vinkel på bloggen vil fx være fascinationen af det, der var engang. Jeg finder bl.a. inspiration i 1980'erne og 1990'ernes looks, fotografer og modeller, Van Gogh-malerier og slottet Versailles. Min modebibel er uden nogen tvivl herom Vogue - jeg har dyb respekt for det klassisk-chikke magasin med kultstatus, som på verdensomspændende basis formår årti efter årti at holde sig på toppen i en modebranche, hvor det ellers kan være umuligt at følge med udviklingen. Jeg elsker nu også denne udvikling - at se moden finde nye klæder hvert halve år, men også at se tendenser, mere eller mindre skæve, komme igen efter lange tider. Jeg holder mig opdateret på de internationale og skandinaviske kollektioner, og allermest ruller adrenalinen rundt i blodet, når jeg gør gode køb; designeritems på udsalg samt ikke mindst vintagekup og highstreetfund.
Det der med at beskrive sin egen stil er aldrig nemt, jeg vil måske kalde den feminin, dog ikke romantisk, selvom jeg aldrig går i bukser. Jeg sammenligner mig selv lidt med ravnen :) - den er klædt i sort og elsker skinnende ting. Jeg kan aldrig få nok af tårnhøje skulpturelle stilletter, dyreprints, højtaljede nederdele, strømpebukser, guld og pailletter, miks af forskellig tekstil, drapering, skulderpuder og farverne sort og grå i kombination med pastel og pang.

Lige nu lever jeg min interesse fulgt ud i praksis på Den Skandinaviske Designhøjskole i Randers, et fint supplement til Københavns kvarterer. Det er min drøm at komme til at arbejde i og med modebranchen, fx som stylist, og inden jeg søger optagelse på en kreativ uddannelse, skal vejen efter Randers helt sikkert gå til yndlingsbyen Paris, hvor jeg hellere end gerne vil bosætte mig i nogle måneder og gå på opdagelse i de franske modelegender Gabrielle 'Coco' Chanel og Madeleine Vionnets fodspor.

De bedste hilsner, Tine Elise

No comments:

Post a Comment