Monday, November 2, 2009

Kort om Sys

Jeg har hørt, at nogle mennesker, der er vokset op i to forskellige kulturer, kan føle sig splittede - kan ikke finde sig til rette det ene eller det andet sted.
Selvom jeg har levet 10 år i Danmark og 10 år i Grønland, har jeg nu aldrig oplevet nogen uro ved det. Alligevel kan jeg genkende noget... en form for splittelse måske. I hvert fald har det før i tiden irriteret mig, at jeg ikke kunne bestemme mig for, hvem jeg skulle være - hvilket selvfølgelig er noget pjat.
Jeg har altid godt kunnet lide at tegne tøj. Men det var nok først, da jeg fandt ud af, at jeg gennem min beklædning kunne "fiksere" min person, at besættelsen virkelig indfandt sig. Efterhånden som gymnasietiden lakkede mod enden, faldt jeg mere til ro. Fandt mig til rette med ikke altid at kunne blive enig med mig selv i alt. Muligvis fordi jeg nu kan koncentrere mig om det jeg holder allermest af. Koncentrere - egentlig morsomt: at koncentrere sig om noget, at samle sig om noget - det må vel være det modsatte af at være splittet? Det er i hvert fald min oplevelse, når jeg er fordybet i fx skitseringer: at jeg føler mig "samlet".

Nu burde det ikke være nogen overraskelse, at jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal beskrive min personlige stil. Hvis jeg skal finde noget genemgående i den, bliver det nok at den til tider er lidt dyster. Men jeg tror, jeg ofte tænker i "looks" eller temaer. Dvs en dag er jeg lige landet fra det ydre rum, den næste er jeg en skoledreng fra 1950'erne eller imiterer Alice Glass fra Crystal Castles.
Min inspirationkilde er hovedsageligt tilfældige billeder set på nettet, både de helt almindelige modeting fra blogs osv, eller et spændende fotografi eller kunstværk, ofte set på siden www.ffffound.com. Min bibel, når det gælder magasiner, er Dazed&Confused, og det er nok især der "det dystre" kommer fra.

Jeg vil slutte af med at dele alt tøjhalløjet op i to retninger: beklædning og mode. For mig er begge dele noget, man godt kan tale seriøst om; "beklædning" vil jeg her definere som den mere personlige retning, dvs. smag, stil og tilbøjeligheder - som ikke nødvendigvis handler om overflade og iscenesættelse. Disse to ting kan man dog ikke pille ud af begrebet mode, men alligevel synes jeg også det er værd at tale seriøst om; mode er en refleksion af tidernes skiften, noget som vi påvirkes af ligesom alt andet, der sker omkring os. Både "beklædning" og mode interesserer mig utrolig meget, og selvom det er mest ligetil at skrive om mode-delen, vil jeg forsøge at komme omkring begge dele i denne blog.

Med venlig hilsen Sys

1 comment:

  1. Thumbs UP for blog'en :D
    God autobiografi! og fedt navn på blog'en- fashionfractals. Man kan jo forestille sig, at vi mennesker hver gang vi klæder os i noget nyt outfit, laver en ny "fractal" men vi er stadig den samme helhed inden under :) kh Marianne

    ReplyDelete